Sport – voeding – leefstijl

Karin’s Blog

Lees de meest recente titels, of kies uit een van de onderwerpen hieronder.

Stamppot zuurkool met zoete aardappel

12 jan, 2023

Maak eens wat anders dan de traditionele stamppot zuurkool met gewone aardappels. Kies eens voor stamppot zuurkool met zoete aardappel. Dit recept is uitermate geschikt voor mensen die het auto immuun protocol volgen (aip), omdat ze bijvoorbeeld astma, sarcoïdose, Hashimoto, psoriasis of reuma, etc. hebben, maar het is ook zeker geschikt voor mensen die een gezondere leefstijl willen ontwikkelen.

Gezondheidsvoordelen zuurkool

Zuurkool is heel erg voedzaam en gezond. Zuurkool bevat gezonde probiotica en vitamine K2 en veel andere goede voedingsstoffen. Het hoge ijzergehalte en het feit dat zuurstof zorgt voor een betere opname van vitamines en mineralen en helpt tegen bloedarmoede. Zuurkool heeft een positief effect op je lever.
Als je zuurkool eet, is dat een lekker hapje voor je goede darmbacteriën. Zuurkool is gefermenteerde kool en zit door het fermentatieproces boordevol melkzuurbacteriën die jou helpen om de minder goede bacteriën te verdringen. Het helpt je dus je spijsvertering te verbeteren, je weerstand te versterken en het risico op bepaalde ziektes te verminderen. En… het kan je daardoor zelfs helpen bij het afvallen.
Maar eet niet teveel zuurkool, want in zuurkool zit ook veel natrium. !00 gram zuurkool bevat wel 600mg aan natrium. Dus een keer zuurkool eten is helemaal prima, maar ga er niet elke dag een portie van eten.

Wat heb je nodig? (1 persoon)
  • half zakje zuurkool
  • 1 grote zoete aardappel
  • 75-100 gram gehakt
  • nasi kruiden van de Green Gypsy spices
  • kokos aminos van de Yakso
  • olijfolie
  • plantaardige melk
Keukentools:
  • een pan om de zuurkool en aardappel in te koken
  • een koekenpan om de gehaktballetjes aan te bakken
  • een stamppot stamper
  • een bord en bestek
Hoe maak je het?
  1. Kook eerst de zoete aardappel en voeg wat later de zuurkool toe.
  2. Neem 75-100 gram gehakt en kneedt de nasi kruiden van de Green Gypsy spices er doorheen.
  3. Braadt de gehaktballetjes aan met olijfolie.
  4. Blus de gehaktballetjes af met de kokos aminos van Yakso.
  5. Stamp het stamppotje aan en giet er een klein beetje plantaardige melk doorheen.
  6. Schep het stamppotje op het bord en leg de gehaktballetjes erbij.
  7. Eet smakelijk! Geniet ervan.

Ben je op zoek naar nog  meer lekkere en gezonde recepten, kijk dan hier.

Sporten in de vrieskou

Sporten in de vrieskou

Sporten in de vrieskou. Veel mensen vinden dat lastig. Het is een gewoonte om lekker binnen te sporten en als je buiten sport, wat trek je dan aan? Krijg ik het dan niet koud? Worden mijn spieren niet stijf? Iedereen reageer anders op vrieskou, maar je kunt een aantal...

Lees meer
Glutenvrije gevulde speculaas

Glutenvrije gevulde speculaas

Het leven draait om balans, dus zeker met Sinterklaas raad ik je aan om heerlijk te genieten van een stukje glutenvrije gevulde speculaas. En ik gun mensen met een glutenallergie het allerlekkerste stukje speculaas,  i.p.v. die droge dingen uit de winkel, waar je...

Lees meer